«

»

Dec 19

Het in kaart brengen van je negatieve overtuigingen

[Dit artikel hoort bij de module Doelen en mentale focus]

In het vorige artikel vertelde ik je dat de nummer 1 reden waarom we niet slagen in onze doelen is omdat ons onderbewustzijn niet of onvoldoende is geprogrammeerd tot het behalen van onze doelen.

In dit artikel ga ik uitleggen hoe je je onbewuste negatieve programmeringen, die tot uiting komen in de vorm van “overtuigingen”, in kaart kunt brengen.

Er bestaan verschillende termen voor wat we doorgaans negatieve overtuigingen noemen:

“negatieve gedachten”
“blokkerende overtuigingen”
“belemmerende gedachten”
“onbewuste blokkades”
“negatief zelfbeeld”

Het maakt niet zoveel uit welk naampje we dit beestje geven, het gaat er eerst om dat we weten waar we mee te maken hebben.

Ik hoop dat het op dit punt voor jou in ieder geval duidelijk is, dat, als we veranderingen willen maken en onze doelen écht willen bereiken, we eerst onze negatieve programmering moeten opheffen. Met andere woorden:
we moeten ervoor zorgen dat ons onderbewustzijn gevuld wordt met positieve, bekrachtigende overtuigingen over onszelf, in plaats van negatieve, blokkerende programmeringen die onze doelen tegenwerken.

Hiervoor moeten we 4 stappen doorlopen:

1) Het in kaart brengen van onze negatieve overtuigingen
2) Het accepteren van onze negatieve overtuigingen
3) Het vervangen van onze negatieve overtuigingen voor positieve overtuigingen
4) Deze positieve overtuigingen net zo vaak herhalen totdat al onze negatieve overtuigingen die ons van onze doelen weghouden zijn vervangen door positieve overtuigingen zodat we ons deze eigen gemaakt hebben en ze ons gaan helpen onze doelen te bereiken.

Misschien dat het lijkt alsof dit een hele berg werk is. Het is wel waar dat je er iets voor zult moeten doen, maar ik ga je door enkele eenvoudige stappen en oefeningen laten zien hoe je dit relatief eenvoudig kunt doen.

Het probleem met deze negatieve overtuigingen is dat ze a.h.w. onder de oppervlakte zitten. Ze zijn onbewust en komen alleen dan naar boven als we iets willen doen of bereiken wat niet overeen komt met deze negatieve
overtuigingen.

Denk maar aan het voorbeeld van afvallen: je wílt afvallen, maar je bent onbewust geprogrammeerd om te falen omdat je denkt dat het zinloos is, denkt dat het niet het juiste moment is, of denkt dat je het toch niet volhoudt
enzovoorts.

Dus hoe kunnen we deze negatieve overtuigingen nu naar de oppervlakte halen?

Het antwoord is: formuleer een stelling zoals je wenst dat de situatie NU IS.

Laat ik nu eens een keer een ander voorbeeld dan afvallen nemen, want anders blijf ik ook alleen maar in dezelfde voorbeelden hangen :-)

Stel, je bent op dit moment futloos en oververmoeid. Je hebt werkelijk álles al geprobeerd. Bent naar huisartsen geweest, supplementen geslikt maar niks helpt. Wat is jouw gewenste situatie?

Dikke kans dat je zoiets zegt als:”Ik wil me niet langer futloos en oververmoeid voelen!”

Top. Dat lijkt me inderdaad iets wat de spijker op de kop slaat. Er is echter één probleem: deze stelling zal jou niet helpen om meer energie en vitaliteit te krijgen. Het onderbewustzijn herkent namelijk het woord “niet” niet.

olifantVoorbeeld: denk niet aan een blauwe olifant met gele stippen. Enig idee wat het eerste is waar je je op gaat focussen? Precies. Een blauwe olifant met gele stippen! En zo werkt het ook met overtuigingen. We moeten een overtuiging (lees: situatie) die we ons graag eigen willen maken altijd in de positieve zin formuleren. Want het weggaan van een ongewenste situatie is ook letterlijk geen doel: je wilt weg van moeheid en futloosheid, maar waar ga je dan heen? Je bent nog steeds stuurloos, want je hebt je zelf niet verteld waar je dan wél heen moet.

Wat we in dit voorbeeld wel zouden kunnen zeggen is:”Ik voel me supervitaal en ik heb heel veel energie!”

Kijk, hier heeft je onderbewustzijn wat aan: nu heeft het een doel waar het zich op kan focussen. Wat je overigens ook altijd moet doen met overtuigingen is: schrijf het in de tegenwoordige tijd, dus vermijd een uitspraak als
“Ik zal me supervitaal voelen en ik zal barsten van de energie” maar zeg in plaats daarvan:”Ik voel me supervitaal en ik heb heel veel energie!”

De reden hiervoor is dat we altijd een boodschap moeten bevestigen alsof de situatie al zo is. Als je tegen jezelf zegt dat het zo zal zijn, dan ben je met de toekomst bezig en breng je je onderbewustzijn in een soort van afwachtende staat. We willen het plaatje in ons onderbewustzijn krijgen van een situatie zoals ze is, zodat ons onderbewustzijn ons programmeert tot het aantrekken van die situatie. Wat je ook dient te vermijden is de “Ik wil” vorm te gebruiken. Als je zegt “Ik wil” dan geef je je onderbewustzijn technisch geen andere boodschap dan dat je duidelijk maakt wat je wilt. Maar zo werkt het onderbewustzijn niet. Het enige wat we hoeven te doen is precies die situatie te beschrijven zoals je wilt dat die nu is.

In plaats van:”Ik wil me niet futloos voelen” –> “Ik voel mij nu energiek”
In plaats van:”Ik wil me energiek voelen” –> “Ik voel mij nu energiek”
In plaats van:”Ik zal me energiek voelen” –> “Ik voel mij nu energiek”

We schrijven de situatie precies op zoals we hem nu zouden willen, alsof het nu zo is.

Zo’n positieve zin noemen we overigens een AFFIRMATIE. Het komt van het Engelse to affirm en betekent: bevestigen. We schrijven dus een positieve bevestiging op en dat is wat we ook nodig hebben. We hebben positieve bevestiging nodig in de jungle van negatieve bevestigingen die we door de jaren heen al genoeg hebben verzameld!

OEFENING

Okee. We gaan de eerste oefening nu samen doen. Pak een velletje papier, het liefst een A-4’tje met lijntjes maar als je dat niet hebt is een papiertje uit de printer ook goed. Als je maar genoeg ruimte hebt om te schrijven.

Schrijf nu voor jezelf de hoofdreden op waarom jij met het 30 DagenFitPlan bent begonnen. Wat is het probleem waar jij mee zit? Wat is je huidige situatie die je wilt veranderen? Schrijf in 1 of 2 zinnen op wat op dit moment de probleemsituatie is die je graag wilt veranderen. Probeer dit ook echt vanuit je gevoel te beschrijven: wat voel je erbij?

[Schrijf nu je probleem op]

Ok. Als het goed is heb je nu de hoofdreden van jouw probleem opgeschreven waarom jij met het 30 Dagen FitPlan bent begonnen. Ik weet natuurlijk niet wát jij hebt opgeschreven want dat kan ik vanaf hier niet zien, maar stel even dat je hebt opgeschreven dat je je elke dag zo futloos en moe voelt, dat je dat niet meer wilt, en je geen idee hebt hoe je dit nu moet aanpakken.

Nu wil ik graag dat je, wat je zojuist hebt opgeschreven, even terugleest en op de manier die ik je net heb uitgelegd een positief geformuleerde AFFIRMATIE gaat opschrijven, in de tegenwoordige tijd die precies het doel beschrijft dat je wilt bereiken.

Dus als je hebt opgeschreven:”Ik voel me elke dag zo futloos en moe en dat wil ik niet meer, ik baal er als een stekker van. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.” dan herschrijf je dit in de gewenste situatie alsof die nu zo is, bijvoorbeeld:

“Ik voel me heel energiek en heb voldoende energie om te doen wat ik wil” of
“Ik voel me heel sterk en vitaal en doe alles met het grootste gemak”

Nog een paar voorbeelden van goed opgestelde AFFIRMATIES kunnen zijn:

“Ik voel mij nu compleet tevreden met mijn uiterlijk”
“Ik voel mij gelukkig met wie ik ben”
“Ik heb alle energie om de hele dag met gemak alles te doen wat ik wil”
“Ik ben tevreden met mijn lichaam”
“Ik heb het slanke lichaam waar ik blij mee ben”
“Ik heb een stralende huid en voel mij op mijn gemak bij andere mensen”

Schrijf minstens één positieve affirmatie op die jouw persoonlijke doel zo goed mogelijk beschrijft. Denk er rustig over na en verander de affirmatie net zo lang als je nodig vindt totdat je denkt dat je de juiste zin hebt opgeschreven die goed voor je voelt.

[Schrijf nu je positieve affirmatie op]

Okee, goed. Als het goed is heb jij nu jouw positieve affirmatie opgeschreven in de tegenwoordige tijd, zonder het woordje ‘niet’. Als je dit nog niet gelukt is, geen probleem. Het is belangrijk dat jouw affirmatie goed voor jou voelt en precies de lading dekt van de situatie die je graag wilt, want later gaan we nog verder werken met deze affirmatie.

Als je nu je affirmatie hebt opgeschreven zoals hij goed voelt voor jou gaan we naar de eigenlijke opdracht van deze video: het in kaart brengen van jouw innerlijke negatieve overtuigingen. Het kan heel goed zijn dat je ze al tijdens het opschrijven van jouw positieve affirmatie bent tegengekomen.

Lees jouw affirmatie nu een paar keer hardop, doe je ogen dicht, zeg de affirmatie in gedachten nog een paar keer tegen jezelf en probeer deze situatie voor je te zien alsof het al werkelijkheid is. Dus probeer te ZIEN hoe je afgevallen bent, of probeer te ZIEN hoe jij moeiteloos de dag door komt barstensvol energie, of probeer te ZIEN dat jij die perfecte tennisslag slaat. De reden dat ik je vraag om je affirmatie innerlijk te zien is omdat onze geest hoofdzakelijk in plaatjes ‘denkt’.

affirmatieEn als je jouw affirmatie een paar keer tegen jezelf hebt gezegd, stilletjes of hardop, en je hebt jouw affirmatie geprobeerd voor je te zien als je dat lukt, dit is niet verplicht, luister dan in jezelf goed of je je negatieve overtuigingen kunt horen in de vorm van een gedachte, of misschien zie je een beeld waarin je jezelf vol zit te stoppen met zoete lekkernijen, of misschien zie je jezelf uitgeput op de bank in de woonkamer liggen, of misschien zie je jezelf falen en weer in je oude patroon vallen.

Neem gewoon even de tijd om de affirmatie die je zojuist hebt uitgesproken en misschien ook in gedachten voor je hebt gezien op je in te laten werken en wees alert op elke gedachte en elk beeld dat in je opkomt dat afkomstig is van jouw negatief geprogrammeerde onderbewustzijn. Want door jouw positieve affirmatie uit te spreken of in je geestesoog te zien zul je jouw onderbewustzijn uitlokken, jouw onderbewustzijn zal met zijn negatieve boodschappen en overtuigingen aankomen net zoals ze dat heeft gedaan in al die momenten dat jij eerder in je leven hebt geprobeerd om jouw doel te bereiken. De positieve affirmatie is een bedreiging voor de negatieve programmeringen van jouw onderbewustzijn dus zal deze met ‘tegenargumenten komen’.

Lees nu jouw affirmatie nu een paar keer hardop, met je ogen dicht, zeg de affirmatie in gedachten nog een paar keer tegen jezelf en probeer de affirmatie voor je te zien alsof het aan het gebeuren is of al is gebeurd. Schrijf daarna alle negatieve tegenwerpingen op die jouw onderbewustzijn je wil laten zien.

[Schrijf nu je negatieve overtuigingen op]

Ok. Het klinkt misschien een beetje bot maar ik hoop eerlijk gezegd dat jij een heleboel negatieve overtuigingen in jezelf hebt kunnen ontdekken. Om te kunnen groeien en veranderen moeten we namelijk eerst weten waar we staan. We moeten eerst weten waar we zijn om te kunnen bepalen waar we heen willen en hoe meer negatieve overtuigingen er nu aan de oppervlakte zijn komen borrelen, des te helder wordt jouw beeld van je huidige mentale situatie.

Gefeliciteerd!!!!!

Nu wil ik je vragen om naar de negatieve overtuigingen te kijken die je zojuist hebt opgeschreven. Het kan zijn dat als je dit lijstje bekijkt, je een beetje schrikt, misschien zelfs walgt van wat er allemaal aan mentale vuiligheid uit je gedachten naar boven zijn gekomen. Dit is helemaal ok. We zitten in een proces en in deze stap van ons proces is het noodzakelijk en misschien inderdaad wel een beetje pijnlijk en shockerend om te zien in welke mentale staat we nu eigenlijk verkeren.

Je hoeft je niet te schamen of je schuldig te voelen. Iedereen die dit nog nooit heeft gedaan zal de meest rare en negatieve, misschien zelfs hatelijke gedachten over zichzelf kunnen tegenkomen. Het is ok. Als het je helpt: ik heb ze óók gehad, de lelijkste gedachten, maar realiseer je dat we in een schoonmaakproces zitten en dat wanneer je iets schoonmaakt dat al heel lang vuil is, er een heleboel vuiligheid afkomt. Het is ok! Het leven bestaat uit positief en negatief.

OK. Als het goed is heb jij op je blaadje papier nu de volgende dingen staan:

1) Een omschrijving van je probleem
2) Je positieve affirmatie
3) Een of meerdere negatieve overtuigingen uit je onderbewustzijn die je met je affirmatie hebt “uitgelokt”

Wat NU belangrijk is, is om even stil te staan bij deze negatieve overtuigingen. Wat we nu gaan doen is het accepteren van de situatie zoals ze nu is. We moeten een probleem eerst kunnen erkennen voordat we hem kunnen gaan oplossen. Want als we willen veranderen, zullen we onder ogen moeten zien wat de huidige probleemsituatie is. We moeten VERANTWOORDELIJKHEID nemen voor de ontstane situatie.

Als jouw computer op je werk stuk is en jij daardoor niet kunt werken en je meldt dit bij je baas, en die zegt vervolgens:”Nee hoor, die dingen werken prima” dan kun jij niet verder werken en gaat de productiviteit achteruit omdat jouw baas geen verantwoordelijkheid neemt. Als ik merk dat mijn instructies door 90% van mijn cursisten niet worden begrepen en ik zeg vervolgens “Nee hoor er is niets mis met deze oefeningen” dan onderken ik het probleem niet en zal ik geen mensen verder kunnen helpen omdat ik mijn verantwoordelijkheid niet neem.

Dus wat we nu gaan doen is naar die berg mentale afval uit jouw gedachten kijken en tegen onszelf zeggen:”Dit zijn de negatieve overtuigingen die ik over mezelf heb:

[dit en dit en dit en dit]

”Hoewel ik op dit moment deze negatieve gedachten en overtuigingen over mezelf heb, accepteer ik de situatie zoals ze nu is.”

Zeg nu tegen jezelf:

“Dit zijn de negatieve overtuigingen die ik over mezelf heb:

[noem je negatieve overtuigingen]

”Hoewel ik op dit moment deze negatieve gedachten en overtuigingen over mezelf heb, accepteer ik de situatie zoals ze nu is.”

[doe de acceptatie oefening]

Ok, heel goed. We hebben nu de belangrijke stap gezet dat we accepteren dat de situatie is zoals ze nu is. Het accepteren van een probleemsituatie is een volwassen standpunt waarin we verantwoordelijkheid nemen voor de situatie. In tegenstelling tot een onvolwassen persoon. Een onvolwassen persoon neemt geen verantwoordelijkheid en zegt:

“Het is JOUW schuld” “Nietes!” “Er is helemaal niets met mij aan de hand”, “Zo ben ik nu eenmaal!”.

Een verantwoordelijk iemand accepteert het als iets niet goed is of goed gaat. En ook alleen een verantwoordelijk iemand is in staat om echte veranderingen te maken, omdat hij of zij de situatie onder ogen durft te zien.

Dus als je deze laatste stap van de oefening doet, bedenk je dan dat je niet bezig bent om aan jezelf te vertellen hoe stom, hoe dom of hoe kansloos je dan bent met het noemen van al jouw negatieve overtuigingen, nee, bedenk je hoe verantwoordelijk je jezelf aan het opstellen bent en dat deze verantwoordelijkheid nemen de sleutel is tot het daadwerkelijk kunnen veranderen van jouw probleemsituatie. Proficiat!

Hoeveel mensen steken hun kop in het zand als ze geconfronteerd worden?
Hoe waarschijnlijk denk je dat het is dat zij hun problemen effectief zullen oplossen?

Ik wil je een heel oprecht compliment geven als je deze oefening helemaal hebt gedaan want het vergt moed om jezelf te confronteren.

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van video 3:”Het in kaart brengen van jouw negatieve overtuigingen”

Misschien dat deze oefening even wennen was, misschien lastig en confronterend, maar ik hoop dat je vooral het nut van deze oefening kunt inzien. Naarmate je dit meer en meer doet zul je er meer handigheid in krijgen en zal het je steeds makkelijker af gaan.

We hebben nu behandeld:

– hoe het werkt met negatieve overtuigingen
– dat zij de sleutel zijn in het wel of niet bereiken van je doelen
– hoe je ze in kaart kunt brengen
– en hoe je jezelf in de startblokken hebt gezet om je overtuigingen aan te pakken door er verantwoordelijkheid voor te nemen

In het volgende artikel leg ik je de laatste stap uit die noodzakelijk is om je je positieve affirmatie – en dus eigenlijk je doel – dusdanig eigen te maken en in je onderbewustzijn te verankeren, dat het echt een deel van jouw nieuwe positieve overtuigingen en dus jouw mentale focus gaat worden zodat jouw overtuigingen vóór je gaan werken in plaats van tegen je.

Wil je méér energie, afvallen en je structureel lekkerder voelen?

30 Dagen FitPlanWaarom probeer je dan niet eens het 30 Dagen FitPlan?

Het 30 Dagen FitPlan is een online cursus met

  • bijna 3 uur aan informatieve video’s
  • 20 online artikelen
  • een digitaal receptenboek met 25 gezonde recepten
  • en een aantal interessante andere extra’s

Je kunt bovendien 30 dagen lang zonder risico proberen of het wat voor je is, want bevalt het niet of ben je op een andere manier niet tevreden, dan krijg je je aankoopbedrag tot de laatste cent terugbetaald.

Neem gewoon de proef op de som en probeer het een maand. Ik heb al heel wat mensen blij mogen maken met meer energie, een gezondere huid, een beter cholesterol of een gaatje strakker met de broek!

Klik hier om direct te bestellen of klik hier voor meer informatie over het product.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bartvanv/public_html/leden/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Geef een reactie