«

»

Sep 04

Je lekker voelen? Stop hier dan onmiddellijk mee!

[Dit artikel hoort bij de module Voeding]

In de video die bij dit bericht hoort, liet ik je zien dat er 5 dingen zijn waarvan ik wens dat je er onmiddellijk mee stopt als je gezondheid, je leven en je vitaliteit je lief zijn:

  • geraffineerd (tarwe)zetmeel
  • suiker / fructose
  • light en zoetstoffen
  • gepasteuriseerde koemelk
  • de magnetron

Hieronder ga ik kort nog even in op deze 5 items, waarom ik vind dat ze schade doen aan je gezondheid en welke alternatieven er voorhanden zijn.

1) Geraffineerd (tarwe)zetmeel

Tarwe is een door de mens gemaakte graansoort. ‘Gemaakt’ in de zin van: door het bewust kruisen van bepaalde graanrassen is tarwe ontstaan, zodat een graankorrel kon worden geoogst met een zo hoog mogelijke zetmeelopbrengst. Dat is leuk voor de meelhandelaren, maar het heeft ook een keerzijde want door deze verandering ging de mens steeds meer zetmeel en dus koolhydraten eten, ten kosten van eiwitten en vetten.

Onze voorouders, de jagers-verzamelaars hadden een gemiddelde inname van 31 energie% koolhydraten, 43 energie% vet en 27 energie% eiwit. Tegenwoordig is dit verschoven naar grofweg 50 energie% koolhydraten, 35 energie% vet en 15 energie% eiwit. In overzichtelijke vorm:

  • KH: van 31% naar 50%
  • VET: van 43% naar 35%
  • EIWIT: van 27% naar 15%

Niet alleen zijn geraffineerde zetmeelproducten zoals brood, crackers, pannenkoeken, poffertjes, cake, taart, soepstengels, koekjes, macaroni etc. hiervoor verantwoordelijk, ook consumeren wij al enkele honderden jaren geraffineerde suiker. Onze voorouders hadden geen suiker. We hadden nog nooit zo’n hoog aantal gevallen van overgewicht, kanker, hart- en vaatziekten en diabetes als tegenwoordig.

Gluten zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op kanker, auto-immuunziekten, darmschade (denk aan coeliakie, de ziekte van Crohn, Irritable Bowel Syndrome, leaky gut, etc), vitamine- en mineraaltekorten als gevolg van malabsorptie (defect in het vermogen om viaminen en mineralen op te nemen), schizofrenie, ADHD, autisme, asperger’s, en andere aandoeningen. Gluten zorgen bij 80% voor ontstekingsreacties en bij 30% voor antilichamen. Genoeg reden dus om enkele alarmbelletje te doen afgaan.

Alternatieven: volwaardige natuurlijke voeding (groente, fruit, eiwitten, noten, zaden, etc), speltbrood of rijstwafels als je echt niet zonder cracker- en broodachtige voeding kunt.

2) Suiker / fructose

Iedereen weet dat witte suiker ongezond is. Toch? Maar wist je dat fructose misschien wel nog ongezonder is? Fructose is het dominante koolhydraat uit fruit. Vandaar dat het een hele positieve associatie heeft met het begrip gezond. Wetenschappelijk onderzoek naar fructose heeft echter een schokkende schaduwkant blootgelegd van fructose: het zou de kans op jicht, leverziekten, overgewicht en zelfs kanker vergroten.

Veel van de problemen die door een te hoge inname van fructose worden veroorzaakt komen door de productie van urinezuur.

Enkele redenen dat fructose de gezondheid verslechtert:

  • in tegenstelling tot glucose wordt fructose in vetzuren en triglyceriden omgezet en uiteindelijk in lichaamsvet
  • fructose wordt zelfs veel sneller in vet omgezet dan welk ander suiker ook
  • als het samen met glucose wordt gegeten (zols in tafelsuiker!!) dan is de opname van fructose zelfs nog hoger
  • van fructose wordt zo’n 30% van de gegeten energie als lichaamsvet opgeslagen, terwijl van glucose minder dan 1% van de energetische waarde als lichaamsvet wordt opgeslagen
  • het eten van fructose bevordert over-eten, omdat het, in tegenstelling tot glucose, het ‘hongerhormoon’ ghreline niet stopt en bovendien de communicatie in de hersenen met leptine verstoort. Leptine is het hormoon dat aangeeft dat je genoeg gehad hebt. Fructose verstoort dus het signaal dat je genoeg gehad hebt.

Fructose is het voedingsmiddel dat het hoogste aandeel in calorieën heeft in de dagelijkse voeding in Amerika. Amerika, een van de ‘dikste landen’ ter wereld, met een overgewichtcijfer van bijna 75%.

Dokter Mercola, een beroemde (online) arts adviseert voor mensen die willen afvallen en geen chronische ziekte hebben om de dagelijkse fructose-inname te beperken tot 25 gram met een maximum van 15 gram fructose uit fruit. Als je echter wel al ernstig of behoorlijk overgewicht hebt, of diabetes of zelfs kanker, adviseert hij om niet meer dan 10-15 gram fructose per dag te eten, dit is inclusief het fructose uit fruit.

Het fructose-gehalte van fruit

Onderstaande tabel kun je gebruiken om te bepalen hoeveel fructose je binnenkrijgt als je bepaalde soorten fruit eet. Ik heb in de tabel ook soorten suiker en gedroogd fruit toegevoegd.

fructosegehalte van fruit

 

3) Light en zoetstoffen

Reclames zitten vol met dingen die mensen willen horen. Zoals producten die minder energie, minder calorieën of minder verzadigd vet bevatten. Of producten die de term ‘light’ bevatten. Het wekt de suggestie dat het minder energie heeft en DUS beter voor je gezondheid is. Of überhaupt doet wat het belooft. Maar doet het dat wel? Nee!

Het blijkt dat, ondanks dat lightproducten weliswaar per saldo minder suiker en / of calorieën bevatten dan hun reguliere tegenhangers, zij ondanks dat toch voor het stijgen van je bloedsuiker zorgen.

Wist je dit:

  • Ondanks alle lightproducten is nog niemand er ooit blijvend van afgevallen
  • In de meeste lightproducten zitten zoetstoffen zoals aspartaam, acesulfaam-K, cyclamaat en saccharine. Het kan dan wel zo zijn dat deze stoffen geen of minder calorieën bevatten dan suiker, maar dat wil niet zeggen dat ze niets doen. Van zoetstoffen is het inmiddels bekend dat ze je insuline op een alternatieve manier verhogen. Het resultaat is dat je dus eigenlijk net zo hongerig bent als tevoren want zodra je insuline in je bloed krijgt, stijgt ook je behoefte aan suiker.
  • Ratten die aspartaam toegediend krijgen in een dosis die vergelijkbaar is met menselijke inname, ontwikkelen kanker
  • Aspartaam wordt in je cellen omgezet tot methanol en formaldehyde wat een zeer kankerverwekkende stof is en een neurotoxine.
  • Daarbij zorgen de bijproducten van aspartaam ook nog een voor ongecontroleerde activering van je zenuwcellen, in het Engels noemen ze dat neurohyperexcitability en dat betekent vrij gezegd dat je zenuwcellen overtoeren maken.
  • Aspartaam kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, spasmen, duizeligheid, irritatie, zichtproblemen, gewrichtspijn, geheugenverlies en zelfs depressie.
  • Aspartaam is met name heel schadelijk voor jonge kinderen en foetussen dus ben je zwanger zorg dan dat je absoluut helemaal niets binnenkrijgt van dit product! Ook als je NIET zwanger bent!

4) Gepasteuriseerde koemelk

Als vierde afrader heb ik je voor je: melk en andere niet-zure zuivelproducten.
Melk wordt en werd al sinds tijden gepromoot als een onmisbaar onderdeel van onze voeding. Het zou je vooral calcium geven en daarmee je kans op botontkalking verminderen.

Ik denk dat de kans groot is dat je ooit ergens anders al weleens hebt gelezen of gehoord dat melk misschien niet zo gezond is als altijd wordt gezegd…maar wat is daarvan precies de reden?

In Amerika werd in een grootschalig onderzoek onder meer dan 70.000 vrouwen, de Nurses’ Health Study, onder andere geconcludeerd dat vrouwen die tweemaal dagelijks melk dronken een even grote kans hadden op botbreuk dan vrouwen die slechts eenmaal per week melk dronken.

In een andere study, de China Study, werd aangetoond dat Aziaten, die veel minder zuivel nuttigen dan Amerikanen, slechts 20% van de botbreukgevallen hebben die Amerikanen hebben. Bovendien hebben de mensen uit landen die het meeste zuivel nuttigen de slechtste botgezondheid.

Misschien denk je:”Ja maar hoe kan dat nou, melk levert toch calcium aan?”

Ja, dat klopt, maar wat blijkt? Door de inname van dierlijke eiwitten uit melk worden spieren en weefsels licht verzuurd. Om deze verzuring tegen te gaan onttrekt het lichaam calcium uit de botten. Calcium kan de verzurende werking namelijk goed tegengaan. Door dit proces worden je botten uiteindelijk minder sterk.

Behalve dat melk niet alleen geen sterkere botten beloven kan, blijkt melk ook nog geassocieerd te zijn met andere problemen. Zo blijkt er aardig wat wetenschappelijk bewijs te zijn dat melk het risico op prostaatkanker vergroot. En bij 3 of meer porties melk per dag zou bij vrouwen ook het risico op baarmoederhalskanker toenemen. Deze uitspraken komen van dokter Walter Willett. Dr. Willett was de hoofdonderzoeker in onder andere de eerder genoemde NHS.

Tot slot zijn er zeer sterke op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde aanwijzingen dat de inname van melk en andere zuivelproducten geassocieerd is met een verhoogd kans op MS (Multiple Sclerose). Men vermoed dat dit komt doordat bepaalde specifieke eiwitten uit melk een auto-immuunreactie uitlokken in het lichaam waardoor antilichamen het lichaam zelf gaan aanvallen. Anderzijds zou calcium uit zuivel het biologisch actieve vitamine D3 blokkeren, wat juist beschermt tegen MS.

Hoewel het nog niet strikt als wetenschappelijk bewezen wordt gezien, denk ik dat het verstandig is de aanwijzingen dat melkconsumptie tot een hoger risico op MS leidt wel serieus te nemen.

5) De magnetron

Als ik je slechts één tip zou mogen geven over wat je onmiddellijk in je leefstijl zou moeten schrappen om een optimale gezondheid te hebben dan zou het misschien wel de magnetron zijn. Dit is wel geen voedselitem, maar wel iets wat een hele grote invloed heeft op je voeding en de kwaliteit van je voeding.magnetron

De magnetron wordt naar schatting in 90% van alle huishoudens gebruikt.

Waarom ben ik dan van mening dat je de magnetron vandaag nog op de vuilhoop zou moeten gooien? Er zijn 3 hoofdredenen waarom je de magnetron met onmiddellijke ingang zou moeten stoppen te gebruiken: 1) giftige stoffen, 2) onnatuurlijk eten en 3) straling.

1. Bij het bereiden in de magnetron van bvb kant-en-klaarmaaltijden komen verschillende kankerverwekkende gifstoffen vrij waaronder benzeen, dioxinen en bisphenol A
2. Bij bloedtransfusies wordt het bloed verwarmd. In Amerika is een bekend geval geweest van een vrouw die stierf doordat zij bloed toegediend kreeg wat door een magnetron was verhit tot lichaamstemperatuur
3. Alhoewel de straling in de jaren sterk gedaald is door productverbetering is deze nog altijd veel hoger dan acceptabel. De blootstelling aan straling van de magnetron kan zelfs een factor 100 hoger liggen dan de dosis waaraan het ontwikkelen van leukemie is toegeschreven. Dus je bent gewaarschuwd.

Het grote probleem van de magnetron is dat het een onnatuurlijke, agressieve manier is om je eten te bereiden. Niet alleen komen er giftige stoffen in je eten bij vrij door de plastics uit de verpakking, maar ook het voedsel zelf wordt op een onnatuurlijke manier verhit.

Deze manier van verhitting door wisselmagnetisme zorgt ervoor dat het eten heel snel wordt opgewarmd doordat het in het voedsel aanwezige water heel snel gaat bewegen.

Onderzoek heeft laten zien dat bij gebruik van de magnetron:

  • deze watermoleculen stuk gaan
  • er verbindingen worden gevormd in je voedsel die onverteerbaar en mogelijk zelfs kankerverwekkend zijn

In onderzoek wordt de magnetron zelfs gebruikt om celmembranen stuk te maken zodat ze er beter virussen en bacteriën in kunnen brengen.

De bijverschijnselen van magnetrongebruik kunnen zijn:

  • depressie, verhoogde geïrriteerdheid, misselijkheid, hoofdpijn, slapeloosheid en vele andere stoornissen.

Wist je dat de magnetron door de Nazi’s is uitgevonden in de Tweede Wereldoorlog? Toen de oorlog voorbij was kregen de Russen de technologie in handen en na uitgebreid onderzoek concludeerden zij dat de magnetron zo gevaarlijk was dat het apparaat werd verboden.

Maar ook de Amerikanen kregen de technologie in handen. Zij vonden het slimmer om de magnetron in te zetten voor commerciële doeleinden dan om het publiek van dienst te zijn.

Wat gebeurt er met een plantje als je het water geeft dat door de magnetron verhit is geweest?day1-2 day9-2

In het  eerste plaatje zie je een plantenstekje dat in het bakje staat met door de magnetron behandeld water, in het tweede plaatje het bakje met het gewone water.

Op de 9e dag is het magnetronplantje zo goed als dood terwijl het andere plantje volop groeit.

Mijn conclusie op basis van het wetenschappelijk onderzoek is: stop alsjeblieft onmiddellijk met de magnetron. Het is gevaarlijk, het is onnatuurlijk en schadelijker dan een mobiele telefoon aan je hoofd.

Heb jij een magnetron thuis? Zou je zonder kunnen? Wat zijn jouw gedachten naar aanleiding van dit artikel?

 

Wil je méér energie, afvallen en je structureel lekkerder voelen?

30 Dagen FitPlanWaarom probeer je dan niet eens het 30 Dagen FitPlan?

Het 30 Dagen FitPlan is een online cursus met

  • bijna 3 uur aan informatieve video’s
  • 20 online artikelen
  • een digitaal receptenboek met 25 gezonde recepten
  • en een aantal interessante andere extra’s

Je kunt bovendien 30 dagen lang zonder risico proberen of het wat voor je is, want bevalt het niet of ben je op een andere manier niet tevreden, dan krijg je je aankoopbedrag tot de laatste cent terugbetaald.

Neem gewoon de proef op de som en probeer het een maand. Ik heb al heel wat mensen blij mogen maken met meer energie, een gezondere huid, een beter cholesterol of een gaatje strakker met de broek!

Klik hier om direct te bestellen of klik hier voor meer informatie over het product.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bartvanv/public_html/leden/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

2 reacties

  1. proWIN Wilma

    Al eerder had ik gehoord, dat het onverstandig is voor baby’s de voeding in de magnetron te verwarmen. Nooit met een duidelijk waarom-niet! Tot nu dus. Ons kleinkind zal dus vanaf nu op ouderwetse verwarmde moedermelk krijgen.

  2. Birgitte

    Ik lees wel overal dat de magnetron slecht is maar niks over de inductie kookplaat. Ik woon in Duistland en daar werken ze niet met gas, dus heb ik voor de veiligheid van mijn kinderen een inductie kookplaat gekocht.
    Wie kan mij hier vertellen of die inductie een goede keus is geweest?

Geef een reactie